growth hacking til-flere-kunder

Growth hacking til flere kunder

Formålet med growth hacking er at få det mest mulige ud af dit marketingbudget. Growth hacking handler nemlig om at skabe eksplosiv vækst, så du får flere besøgende på hjemmesiden og øger chancerne for at skabe salg.

Det kan ses som en jagt for at opnå eksponentiel vækst. Arbejdsmetoden er som regel at tjekke op på små detaljer og fokusere på det mest nødvendige. Lave små eksperimenter og holde øje med, hvad der fungerer. Growth hacking kræver god indsigt i statistikkerne, målgruppen og markedet. Det kræver samtidig kreativitet. Nogle virksomheder vælger selv at begynde med en strategi for growth hacking, mens andre hyrer et bureau til opgaven.

Eksempler på growth hacking

Flere virksomheder, særligt store af slagsen, har haft succes med growth hacking. Det gælder blandt andet Google, PayPal, Dropbox, Airbnb, Facebook og Hotmail. Flere af dem benytter stadig growth hacking strategier for at skabe vækst, om end effekten bedst ses ved startups og helt nye projekter.

PayPals tidligere strategi med at tilbyde nye kunder penge for at skrive sig op er et af de bedste eksempler på growth hacking, da det førte til kæmpe vækst. Det samme kan siges om Hotmails markedsføring, hvor de ville indsætte en kort automatiseret linje i slutningen af hver mail. Mange virksomheder oplever eksponentiel vækst ved at overtale eksisterende brugere til at henvise vennerne – for eksempel Dropbox, der blev kendt for at tilbyde ekstra plads til brugere, der henviste andre, samt Airbnb, der giver rejsekredit til gengæld for henvisninger. Disse kan også kategoriseres inden for growth hacking.

Fokus på kreative strategier (i stedet for dyr marketing)

Når det kommer til growth hacking, er det generelt smartere at kigge indad end udad. De fleste growth hackers har fokus på små kreative strategier, der egentlig ikke koster ret meget, frem for traditionel marketing igennem medierne.

Som det fremgår i eksemplerne, sker growth hacking ofte ved at lade brugerne sprede ordet, eller ved at udnytte eget produkt til marketing. Det kan dog også foregå ved at benytte sociale medier eller endda ved at udnytte søgemaskinerne.

Growth hacking inden for SEO

Mange virksomheder, der for første gang investerer i en god SEO-strategi, møder faktisk eksponentiel vækst efter et stykke tid. Derfor kan nogle kampagner inden for søgemaskineoptimering godt kategoriseres som growth hacking. Det er i hvert fald en vej til ekstra besøgende og dermed vækst. Da growth hacking handler meget om at forstå brugerne og markedet, er det bestemt muligt at lave en SEO indsats, der er tilpasset hertil. For eksempel ved at fokusere på bestemte søgeord eller ved at optimere siden således, at den rammer målgruppen helt rigtigt.

Hvilke virksomheder bør overveje growth hacking?

Growth hacking kan sjældent stå alene som strategi. Det kræver ofte, at du i forvejen har styr på statistikkerne, og at du har et lækkert produkt parat, hvor det er muligt at skabe vækst. Growth hacking er normalt bedst som et sekundært fokus ved siden af en primær marketingstrategi.

Start-ups nyder generelt bedst af growth hacking, da metoden egner sig bedst til aggressive, nye projekter, hvor denne idé ikke kommer i vejen for andet. Det kan også være relevant for virksomheder, der er på vej til at lancere noget nyt.

Growth hacking handler altså om at tænke ud af boksen og redefinere distributionskanalerne – hvis du er klar til at prøve noget nyt, så kontakt os gerne!

Write a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *